Selecteer een pagina

Zes pijlers. Eén missie.

Verhalen, inspiratie, activatie, bewustzijn, belevingen en educatie
gefocust op het promoten van plantaardiger eten.

STRATEGY

Een goed begin is het halve werk. De juiste boodschap en route zijn de basis- ingrediënten voor het bereiken van het beste resultaat. Daar gaan we voor!
Klik voor meer

INSPIRATION

Een verhaal dat je aan het denken zet. Een foto die je proeft. Een video die je verrast. Social media posts die vragen om geliked te worden. Voor minder doen we het niet!
Klik voor meer

ACTIVATION

Met ons ijzersterke netwerk zorgen wij op creatieve manieren dat jouw verhaal de doelgroep activeert. Met de juiste content, via de juiste kanalen, op het juiste moment!
Klik voor meer

AWARENESS

Wij maken de consument op positieve wijze bewust van de beweeg-redenen om plant-aardiger te eten. Van bewustwording naar gedragsverandering, zonder met het vingertje te wijzen!
Klik voor meer

EXPERIENCE

Proeven is geloven, zeker als het om plantaardig eten gaat. Wij laten de consument jouw product en verhaal zien, proeven en beleven. Een ervaring die indruk maakt! 
Klik voor meer

EDUCATION

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen, want samen staan we sterk! Daarom delen wij onze kennis en ervaring maar al te graag, met studenten, startups en corporates!
Klik voor meer

ONZE STRATEGY PROJECTEN

COMMUNCATIE & PRODUCTSTRATEGIE | MESSAGING | POSITIONERING | ADVIES & IDEATION SESSIES

Route en toolkit voor Pulled Oats introducties

Bij de introductie van Pulled Oats in de Nederlandse markt heeft Green Food Lab Gold&Green geholpen met het neerzetten van een sterke communicatie- en introductiestrategie. Na deze succesvolle introductie hebben we bovendien de learnings van deze introductie uiteengezet voor andere landen waar Pulled Oats nieuw geïntroduceerd zal worden. Om dit op een zo toegankelijk mogelijke wijze te doen, heeft Green Food Lab een digitale toolkit voor toekomstige Pulled Oats introducties ontwikkeld. Per introductie-activiteit worden learnings, steps to take, do’s & don’ts en alle bestaande materialen gedeeld. Zo hoeft niet elk land het wiel opnieuw uit te vinden en kunnen zij op een efficiënte manier gebruik maken van de middelen die wij al hebben gecreëerd voor de Nederlandse markt.

Zespri: Let’s Talk Shit campagne

In opdracht van Omnicom PR Group

Kiwimerk Zespri, een jarenlange klant van Omnicom PR Group, wil Nederland bewust maken van de digestieve gezondheidsvoordelen van de kiwi. Samen bedachten we een campagne: Let’s Talk Shit. Want het blijkt dat 64% van de Nederlanders last heeft van spijsverteringsproblemen, maar de meerderheid durft daar niet over te praten. Om de stoelgang bespreekbaar te maken, schakelden we 10 gezondheidsbloggers in. We vroegen hen openhartig hun eigen spijsverteringsverhaal te delen en hun lezers op te roepen datzelfde te doen. Dit mondde uit in een nationale poepconversatie, waarmee we Zespri op de kaart zetten als waardevolle informatiebron en de kiwi als een effectief hulpmiddel voor een soepele stoelgang. Deze campagne kreeg een finaleplek bij de SABRE Awards!

Garden Gourmet: EU Communications Toolkit

In opdracht van Omnicom PR Group

In de rebranding van het merk ‘Tivall’ naar ‘Garden Gourmet’, vroeg Garden Gourmet aan Omnicom PR Group de basis te leggen voor de communicatiestrategie van het nieuwe merk in heel Europa. Samen met hen bedachten we de European Communications Toolkit. Dit bleek het perfecte middel om een coherent en consistent verhaal te vertellen binnen deze verschillende markten. Het eindresultaat was een communicatie-koffer met daarin de paraplu boodschap, verhaallijnen, kernboodschappen ondersteund door bewijsmateriaal, relevante doelgroepen per markt, tactics, backgrounders, scripts voor potentiële issues en FAQs. Deze communicatie-koffer van Garden Gourmet vormt nu voor alle betrokkenen het uitgangspunt om het merkverhaal te vertellen.

vega shop voor horecaondernemers

Meer plantaardig eten doe je niet alleen thuis, maar ook uit. Horecaondernemers worden steeds meer geconfronteerd met de vraag naar meer vegetarische en plantaardige gerechten. Welke rol kan je als groothandel hierin pakken? En hoe speel je daar nu als horeca creatief op in? Welke producten moet je kiezen? Wat zijn de do’s en don’ts? Samen met horecagroothandel Bidfood zetten we een route uit en gingen wij aan de slag om een vegetarische shop te creëren waar informatie en inspiratie elkaar ontmoeten. Wij stelden het vegetarische en veganistische assortiment samen en ontwikkelden praktische en inspirerende tekst- en videocontent om de ondernemers te inspireren. Zo wordt de webshop van een groothandel opeens een handvat om plantaardig eten een plek te geven op de menukaart en de gasten hiermee te verrassen. Benieuwd naar de webshop? Kijk hier.

co-creatie Dagje Geen Vlees productlijn

Op het MAGGI hoofdkantoor in Singen (Duitsland) begeleidde Isabel een internationale Ideation sessie voor flexitarische en vegetarische productinnovaties voor het ambientschap. Na het succes van deze sessie nodigde MAGGI Nederland ons uit om mee te helpen bij de verdere ontwikkeling van het ‘Dagje Geen Vlees’-concept dat zij op de Nederlandse markt wilden gaan brengen. Dit mondde uit in een co-creatie tussen MAGGI en De Hippe Vegetariër, waarbij we samen een speciale Dagje Geen Vlees productlijn lanceerden om flexitarisch eten de nieuwe standaard te maken in Nederland. MAGGI verzorgde drie wereldse specerijenmixen en wij ontwikkelden – samen met de MAGGI chef – bijpassende vegetarische recepten: het Mexicaanse groentepannetje, de Indiase linzencurry en de Marokkaanse pompoenstoof. Een bijzondere route van ideation, tot concept, tot co-creatie!

ONZE INSPIRATION PROJECTEN

BLOGS | SOCIAL MEDIA CONTENT | RECEPTONTWIKKELING | VIDEO FORMATS | MAGAZINES

Social media content & management

Anno nu moet elk merk een aantrekkelijke en representatieve zichtbaarheid hebben op de juiste social media kanalen. Dit vraagt om altijd aanwezig te zijn met een interactieve tijdlijn met een tone of voice en beeldtaal die past bij jouw merk én jouw verhaal op eigentijdse wijze vertelt. Ook is het belangrijk dat er snel en consistent gereageerd wordt op vragen vanuit de community. Creatief, intensief en nauwkeurig werk dat het team van Green Food Lab graag uit handen neemt. Zo beheert Green Food Lab de social media kanalen voor #zokanhetook en Gold&Green. Wij bedenken een passende social strategie, ontwerpen een herkenbare beeldidentiteit, schrijven social copy en managen de community. Ontzorgd worden én zichtbaar zijn!

Creatieve receptontwikkeling en fotografie

We ontwikkelen en fotograferen regelmatig aantrekkelijke recepten met de producten van onze klanten. Deze worden geplaatst op hun eigen kanalen zoals social media, website of magazine. Ook bieden we deze recepten met een relevant nieuwshaakje aan voor publicatie bij Food & Lifestyle media. Op deze manier zetten we onze klant in de spotlight en ontzorgen we de journalisten met goede content. Van pannenkoeken tot BBQ, witte asperges, kerstontbijt, picknick of topsportrecepten. Ook publiceren we in opdracht van onze klanten recepten op ons blog De Hippe Vegetariër, zo werkten met tientallen merken samen waaronder Philips, Becel, JUMBO,  SoFine, Lassie, Bolletje en Fair Trade Original.

Dehippevegetarier.nl (blog)

In september 2013 startte Isabel Dehippevegetarier.nl: een dagelijks Food & Lifestyle blog voor vegetariërs, flexitariërs en foodies. Dit was het allereerste begin van alles wat nu Green Food Lab is. Inmiddels is Dehippevegetarier.nl hét grootste vegetarische platform van Nederland met ruim 350.000 unieke bezoekers per maand en ruim 85K volgers op social media. Je vindt er dagelijks fantastische vegetarische recepten die ook de vleeseter zullen verrassen. We helpen onze lezers op weg in de wondere wereld van groenten, peulvruchten en vleesvervangers, en delen in samenwerking met experts inhoudelijke artikelen over voeding en gezondheid. We helpen jou en onze lezers bewust te kiezen en gezond bourgondisch te genieten! Neem een kijkje op Dehippevegetarier.nl.

VEGABIJBEL (boek)

VEGABIJBEL is hét naslagwerk voor vegaliefhebbers. Met meer dan 150 recepten laat Isabel Boerdam in Vegabijbel de oneindige mogelijkheden van de vegetarische maaltijd zien. Aan de hand van heldere instructies en stap-voor-stapfotografie leer je alles over het maken van de lekkerste vegetarische gerechten. Van goede basisrecepten als groentespread, currypasta en gemarineerde tempeh tot feestelijke creaties als plaattaart met aardpeer, kokosrijst met zoete aardappel en portobello pizza. Maak eens biet bourguignon, de vegetarische variant van de bekende Franse vleesstoof, probeer de vegetarische paella met venkel of ga voor de wortel-walnootburger met ras el hanout. Kortom, Vegabijbel is voor zowel de beginnende kok als de gevorderde kok een verrassend en leerzaam vegetarisch naslagwerk. VEGABIJBEL inkijken? Kijk hier!

VEGGIE YouTube-kanaal

Wij zagen een gat in de markt: een dedicated vegetarisch YouTube-kanaal dat mensen op praktische en inspirerende manier wegwijs maakt in een vegetarisch of flexitarisch eetpatroon. Daarom richtten we in april 2018 VEGGIE by De Hippe Vegetariër op: hét vegetarische YouTube-kanaal voor vegetariërs, flexitariërs en twijfelende vleeseters. Je vindt hier snelle antwoorden op al jouw veggie vragen. Zie het als de ultieme VEGGIE Encyclopedie! Van 1 minuut recepten tot reportages over de herkomst van groenten, belangrijke veggie voedingsinformatie, portretten van beginnende vegetariërs, chefs aan het woord en veggie foodhacks; je vindt er alles. Abonneer je nu!

ONZE ACTIVATION PROJECTEN

PRODUCT & BRAND PR | MEDIA CONTENT | REDACTIETOUR | PERSEVENT | INFLUENCER CAMPAGNE

Pulled Oats introduceren in de Nederlandse markt

Pulled Oats® van Gold&Green is sinds de introductie in 2015 een enorme hype in thuisland Finland. Het werd daarom tijd om deze plantaardige eiwitbron, gemaakt van haver, tuinbonen en erwten, ook in Nederland te introduceren met Green Food Lab als partner. Met een gefaseerde aanpak zorgden we ervoor dat media, influencers, chefs en key opinion leaders op het juiste moment werden bereikt en de hype ook in Nederland kon groeien. We zorgen voor een succesvolle introductie waarbij we voor iedere doelgroep een passende benadering hanteerden. Nu is het tijd voor een actieve social media strategie, PR- en influencercampagne!

 

De vegetarische primeur van KFC Nederland wereldwijd bekend maken

In aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees 2020 trok KFC de stoute schoenen aan en besloot voor het eerst in Nederland een vegetarisch product op het vaste menu te introduceren én tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch te gaan in het restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam. Green Food Lab was KFC’s partner in dit gewaagde traject: van de eerste test van de Chickenless Chicken Burger, tot het strategische communicatieplan, de messaging en uiteindelijk de honderden publicaties over deze wereldprimeur. Met als kers op de taart een bijzonder interview met Isabel in de Volkskrant over deze bijzondere samenwerking. Een samenwerking én resultaat om trots op te zijn!

Nederland verrassen met de Tex Mex keuken

Santa Maria is het nummer één Tex Mex merk van Nederland. Santa Maria heeft aan Green Food Lab gevraagd om door middel van PR te laten zien hoe verrassend de kruidige Tex Mex keuken is. Wie lekker eet, zit langer aan tafel en heeft meer aandacht voor elkaar. Daarom inspireren we Nederlandse food & lifestyle media het hele jaar door met Tex Mex recepten van Santa Maria. Aanvullend selecteerden we vijf grote foodbloggers die het hele jaar door aan de slag gaan met de Tex Mex keuken op hun kanalen. Tot slot verrasten we de journalisten van tien Food & Lifestyle redacties met een kleurrijke en compleet verzorgde Tex Mex lunch van Santa Maria. Zo lieten we niet alleen zien hoe lekker en verrassend de Tex Mex keuken kan zijn, maar ook hoe gezellig het is om Tex Mex te eten en zo de tijd te nemen om met elkaar de dag te bespreken.

Oil & Vinegar positioneren als olijfolie & azijn autoriteit

Oil & Vinegar is dé Nederlandse autoriteit op het gebied van olie en azijn. Maar weten mensen dat ook? Is Oil & Vinegar top of mind wanneer je aan de beste olijfolie denkt? Nog niet. Daarom gingen wij aan de slag om het Nederlandse medialandschap en het internet stapsgewijs te voeden met de mooiste recepten met olie en azijn als ‘key ingredient’ met Oil & Vinegar als afzender. Zo weten we nu al ruim een jaar online media, print media en influencers te inspireren. Dit doen we door het aanbieden van goede recepturen aansluitend op de trends met prachtige food fotografie én het juiste nieuwshaakje, met indrukwekkende mediacoverage als resultaat. Van Pasen tot Brunch, Picknick, Cocktails en BBQ, Oil & Vinegar heeft de juiste ingrediënten die het verschil maken.

influencer campagne 2.0 Flora Plant

Om de nieuwe en 100% plantaardige “roomboter” Flora Plant de keukens van de Nederlandse consument in te brengen heeft Green Food Lab een uitgebreide samenwerking opgestart met een diverse mix aan influencers die allen op hun eigen wijze online zichtbaarheid creëren. Zo heeft de samenwerking met macro influencer De Hippe Vegetariër een groot podium gecreëerd bij het flexitarische en vegetarische Nederlandse publiek, hebben micro-influencers met hun smakelijke receptblogs op persoonlijke wijze laten zien hoe consumenten Flora Plant kunnen gebruiken in de allerlekkerste recepten en hebben consumer/nano influencers via hun reviews en receptposts op Instagram een waanzinnige word of mouth gecreëerd. Nederland weet nu: als boter, maar beter!

ONZE AWARENESS PROJECTEN

BEWUSTWORDING & ACTIVATIE CAMPAGNES | INFORMATIE & CONFRONTATIE

Nationale Week Zonder Vlees campagne

Wat begon als een klein zaadje in ons hoofd, groeide uit tot een plantje en is sinds 2018 een jaarlijks terugkerende en succesvolle nationale campagne van formaat: de Nationale Week Zonder Vlees. Het doel van deze campagne is Nederland op een concrete manier bewust te maken van de positieve impact van minder vlees eten en te laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. En dit lukt! Stap voor stap brengen we een impactvolle gedragsverandering teweeg. Uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat maar liefst 46% van de Nederlanders (7,5 miljoen mensen) van de Week Zonder Vlees heeft gehoord. Bovendien deed 14% van de Nederlanders (2,4 miljoen mensen) in 2020 mee aan de Week Zonder Vlees. Dit stimuleert ons om elk jaar opnieuw de Nationale Week Zonder Vlees een groter succes te maken. Kijk hier voor meer informatie en de resultaten.

Margarine bewustwordingscampagne voor becel

Becel daagde De Hippe Vegetariër de afgelopen maanden uit om op zoek te gaan naar de waarheid over margarine. Hoeveel ‘troep’ zit er nu écht in? Isabel bezocht de fabriek, interviewde experts en ging in discussie met de Nederlandse consument over de waarheid. Onze conclusie tot nu toe? Iedereen moet op z’n brood smeren wat bij hem of haar past. Als jij wilt gaan voor een plantaardige optie die laag in de verzadigde vetten zit, dan is margarine een heel goed alternatief voor bijvoorbeeld roomboter of kokosolie. Van troep is beslist geen sprake. Bekijk hier de uitgebreide video-conclusie van ons margarine onderzoek!

#zokanhetook campagne voor plantaardige eiwitten

Green Food Lab heeft met initiatiefnemer Green Protein Alliance de eerste landelijke meerjarencampagne voor een plantaardiger voedingspatroon gelanceerd. Het doel is om Nederlanders uit te dagen en ze bewust na te laten denken over de keuze voor een dierlijk of plantaardig product én te laten zien welke mogelijkheden er zijn. Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Op het platform vindt men recepten en een uitgebreide productendatabase, waarbij we voor bekende dierlijke ingrediënten aangeven welke plantaardige producten consumenten kunnen kiezen en waar ze verkrijgbaar zijn. #zokanhetook zal nog jaren de Nederlander plantaardig inspireren!

ONZE EXPERIENCE PROJECTEN

EVENTS | KOOKWORKSHOPS | FOOD CONCEPTEN | POP-UPS

VEGGIE by De Hippe Vegetariër & Sodexo

Sodexo kwam bij ons met de uitdaging om vegetarisch eten een betere en prominentere plek te geven binnen hun assortiment. Met name vanuit de universiteiten bleek hier veel vraag naar. Na meerdere sessies kwam hier VEGGIE by De Hippe Vegetariër uit. Een vegetarische pop-up, helemaal gestyled in een herkenbare eigen VEGGIE-stijl, die flexibel op universiteiten en bedrijfslocaties geïmplementeerd kan worden. De pop-up uitgifte serveert 30 vega(n) gerechten – van soep tot broodje, snack, salade en warme maaltijd – samengesteld door ons in overleg met de Sodexo chefs. Alle gerechten laten zien wat je allemaal kunt met groenten, granen, peulvruchten en noten als basis. Een VEGGIE feestje! Kijk hier voor een rondleiding door VEGGIE op de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Social media cursus Vleesminderen in 15 dagen

We eten nog steeds te veel vlees, en het flexitarisme in Nederland blijft oppervlakkig van aard als we Hans Dagevos  mogen geloven. Daarom ontwikkelde Green Food Lab, als verdiepingsslag op de Nationale Week Zonder Vlees, een social media cursus Vleesminderen in 15 dagen. Om alle Nederlanders die structureel aan de slag willen met het verminderen van hun vleesconsumptie te begeleiden naar een blijvend gedragsverandering – gewoon vanuit huis. Dus zou je wel wat minder vlees willen eten, maar lukt het niet? Volg dan de social media cursus Vleesminderen in 15 dagen. Middels video’s, recepten en tips maakt Isabel je wegwijs in de supermarkt, in de keuken en helpt ze je de praktische uitdagingen te overwinnen. Met haar hulp, eet je straks gemakkelijk en met plezier minder vlees!

#zokanhetook straat op de Huishoudbeurs

Op de Huishoudbeurs lieten wij 200.000 vrouwen kennismaken met plantaardig eten in samenwerking met de Green Protein Alliance. In de heuse #zokanhetook-straat inspireerden we de bezoekers volop door hen producten te laten proberen van Bonduelle, SoFine, Next Foods, HAK, Garden Gourmet en BOON, want proeven is geloven! De honderden plantaardige goodiebags, de Plantaardige Pubquiz gepresenteerd door Isabel, vrolijke polaroidfoto’s en inspirerende receptkaarten gaven de bezoekers genoeg mogelijkheden en motivatie om ook thuis plantaardiger te gaan koken, want #zokanhetook!

De Vegetarische Restaurantweek

Ieder jaar in maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, organiseren wij De Vegetarische Restaurantweek. Tijdens de derde editie sluiten maar liefst 940 restaurants door het hele land zich aan en laten Nederland zien dat je ook buiten de deur heerlijk vegetarisch kunt eten. Zo serveerde restaurantketen ’t Zusje serveerde met al haar 29 tapasrestaurants tijdens de week een 100% vegetarisch menu. Andere ketens die meededen met alle locaties in Nederland waren KFC met hun “Chickenless Chicken”, De Bijenkorf, Bagels & Beans, Subway en IKEA. Kortom: voor ieder wat wils! Alle chefs van de deelnemende lunchrooms, cafés en restaurants lieten hun gasten zien, proeven en ervaren hoe fantastisch de groentekeuken kan smaken. Een feest voor de smaakpapillen en een groot succes!

VEGGIE festival Amsterdam

Op 15, 16 en 17 juni 2018 vond het allereerste VEGGIE festival plaats op de NDSM-werf in Amsterdam. Dit is het meest eigentijdse food festival van eigen bodem, opgezet in samenwerking met Green Food Lab. VEGGIE festival gelooft net als wij dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom wilden we de harten veroveren van alle foodlovers met een fantastische VEGGIE food line-up, waar je zelfs doorgewinterde vleeseters voor wakker kunt maken. VEGGIE festival is een initiatief van AME-EVENTS, in samenwerking met De Hippe Vegetariër. Terwijl de organisatie zich bekommerde om de juiste locatie, sfeer en tunes, zorgden wij voor een fantastische foodparade, de juiste partners en dachten mee over de perfecte VEGGIE programmering.

ONZE EDUCATION PROJECTEN

STARTUP-PROGRAMMA | KEY NOTE SPEAKER | GUEST LECTURER

KEY NOTE SPEAKER en interactieve sessies

Regelmatig wordt Isabel gevraagd als key note speaker op congressen of conferenties, of voor het leiden van een interactieve sessie over gezond(er) eten. Zo was Isabel aanwezig op De Nationale Gezondheidsbeurs om alle vragen over vegetarisch en veganistisch eten te beantwoorden. Stond Isabel als een van de drie ‘Foodies of the Future’ op het podium tijdens het Nationaal Food Congres 2017. Verzorgde Isabel voor Sligro in het Zin Inspiratielab een interactieve sessie voor fastfood ondernemers over het verduurzamen van hun snackassortiment. Was Isabel als ‘vegetarische consultant’ aanwezig op de Libelle Zomerweek om bezoekers kennis te laten maken met de producten van Vivera. En gaf ze in samenwerking met de MAGGI chef een kookworkshop om vleeseters te laten zien dat een dagje geen vlees lekker en makkelijk kan zijn.

Food Startup Communications Lab

Green Food Lab gelooft in de kracht van start-ups. Wij zijn van mening dat veel duurzame en innovatieve producten en ideeën bij start-ups liggen. Echter blijven veel van deze verhalen vaak onderbelicht. Met ons Food Start-up Communications Lab helpen wij vijf start-ups een jaar lang met het op orde krijgen van hun key messaging, om vervolgens hun product in de spotlight te zetten via media, influencers, events en social inhakers. Green Food Lab opereert als verlengde van het start-up team en samen zorgen we voor succes. Door middel van kwartaal workshops stomen we de start-ups klaar om na het jaar hun eigen boontjes te doppen, óók op communicatievlak. We gaan jaarlijks met twee groepen van start: begin van het nieuwe jaar en mid zomer. Dus ben jij of ken jij een food start-up met grote ambities die klaar is voor de volgende stap? Meld je aan!

"Don’t wait for a better world.
It is up to you. You may even find the
solution at the end of your fork"