Duurzaamheidscommunicatie. Wat is het juiste moment om hiermee te beginnen?

nov 2023

Duurzaamheid bij bedrijven, het krijgt steeds meer aandacht. Ook in de foodsector ligt duurzaamheid onder een vergrootglas. Er is vanuit veel bedrijven de angst om het fout te doen, en aan de publieke schandpaal genageld te worden als greenwasher. Echter, daardoor laten veel bedrijven kansen liggen door helemaal maar niet meer te communiceren over hun duurzaamheidsinzet en -doelstellingen, zogenaamde ‘greenhushers’ genoemd. Wanneer spring je op de wagen en begin je hier zelf mee als bedrijf in de food industrie? 

Het korte antwoord op deze vraag: NU! 

Belangrijk om je te realiseren is dat je niet hoeft te wachten met communiceren over je duurzaamheidsdoelstellingen tot je ze allemaal behaald hebt. Sterker nog, het is veel sterker om juist transparant te zijn in je doelstellingen, zo lang deze maar meetbaar zijn en er concrete acties op worden ondernomen. Zo lang je heldere doelstellingen hebt, en je bezig bent te meten, reduceren en waar nodig compenseren, kan je hier ook echt ‘communiceren’ aan toevoegen! 

Inspireren met transparantie 

Het is namelijk niet alleen ontzettend zonde als je als bedrijf dit onderdeel van je communicatie laat liggen, communicatie is vanuit een correct doorgevoerd due diligence beleid ook een belangrijke fase die niet overgeslagen mag worden. Met communicatie nodig je immers de buitenwereld uit om met je mee te kijken en jou aan te scherpen. Positief geformuleerd: je laat door je transparantie zien dat je niks te verbergen hebt én daarmee inspireer je andere bedrijven in hun aanpak door te laten zien hoe jij het doet. 

Pak je voortrekkersrol 

Bovendien moet je je realiseren dat door de ketenverantwoordelijkheid die onderdeel is van de CSRD, steeds meer bedrijven in de selectie van hun leveranciers, juist die bedrijven benaderen die ze helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen. Door nu op deze wagen te springen, kan je een voortrekkersrol pakken en je profileren. 

Het is geen one off! 

Als je voor je gevoel nog niet over de juiste basis beschikt, doordat de duurzaamheidsdoelstellingen in je organisatie nog niet duidelijk zijn, of doordat dit verhaal nog niet goed op papier staat, dan is het zinnig daar eerst tijd in te investeren. Als deze wereld nog wat nieuwer voor je is, dan kan het handig zijn om iemand met ervaring in deze sector met je mee te laten kijken, zodat je niet verdwaald in alle terminologie, en niet de plank misslaat. Bouw vervolgens een communicatieplan waarin er met regelmaat, of liever: continu, aandacht is voor je duurzame verhaal. Het is geen one off! 

Wil je meer weten over duurzaamheidsstrategie en -communicatie? Laat dan hieronder je gegevens achter en download ons whitepaper!

Kickstart je duurzaamheidsbeleid in één dag. Met ons innovatieve kickstartprogramma leer je alles over CSRD, en kan je in één dag van start met je ESG-proof duurzaamheidsstrategie en communicatie. Iets voor jou? Bekijk dan hier meer informatie!