Waarom wil je samenwerken met een PR-bureau in 2024?

jan 2024

Earned, paid, owned en shared. Iedere communicatie-professional kent deze vier-eenheid wel. Maar de laatste jaren lijkt de nadruk steeds meer op die laatste drie te liggen. Waarom is het toch belangrijk om samen met een PR-bureau met earned aan de slag te gaan? 

De communicatie-mix 

Even een opfrisser: waar staat earned, paid, owned en shared ook alweer voor? Samen vormen ze een compleet beeld van alle communicatie-mogelijkheden die je als merk ter beschikking hebt. Om met de laatste te beginnen: shared is eigenlijk de laatste toevoeging aan de mix en staat voor alles wat je doet op de social kanalen. Hier kan je immers echt de interactie aan met je doelgroep. Owned staat voor de communicatie op je eigen kanalen, zoals je website en bijvoorbeeld je nieuwsbrief, brochures en verpakkingen. Paid omvat alles wat je inkoopt. Dus van de abri’s op straat tot spots online en op RTV.  

Earned first 

Maar in de PR-wereld, staat in dit rijtje earned op de eerste plek. En dat is niet toevallig! Earned staat voor alle exposure die je als merk ‘verdient’. En aandacht verdienen, dat doe je door een goed verhaal te hebben, iets nieuws te brengen, iets opvallends te vertellen. Dan gaan journalisten over je schrijven en kom je als merk in het nieuws. Traditioneel gezien, wordt dit soort exposure dan ook als waardevoller gezien. In het begin heb je als merk of product nog relatief veel nieuwswaarde en hoef je je aandacht dus nog niet te kopen. Dat earned first staat, is dus geen toeval! Het is de pilaar waarmee je moet beginnen.  

Waardevolle exposure 

In een wereld waarin er steeds meer nepnieuws is, betaalde samenwerkingen de standaard zijn en onze aandacht steeds meer versnipperd, is echte, authentieke content van een betrouwbare bron dus veel waard. En daarom is het ontzettend waardevol om op PR in te zetten. Een PR-bureau weet als geen ander wat er nieuwswaardig en interessant is aan jouw merkverhaal of product en kan jou op die manier helpen om jouw merk de aandacht te geven die het verdient.  Bovendien heeft een PR-bureau de relaties die jouw verhaal aan de juiste mensen kan vertellen. Want PR betekent ook: je netwerk als merk uitbouwen en zorgen dat key opinion leaders jouw verhaal kennen. Daarmee versterk je je reputatie op een structurele manier die verder gaat dan publicaties alleen. Green Food Lab heeft specifiek veel relaties in de duurzame foodsector. Daarom vindt jouw verhaal bij ons het juiste publiek.