Influencers in duurzaamheid, de do’s en don’ts

jan 2024

Influencers zijn niet meer uit het medialandschap weg te denken en horen eigenlijk in elke communicatie-mix wel thuis. Maar hoe werk je op een juiste manier met influencers samen? Hoe zorg je ervoor dat het iets doet voor je merk en geen afbreuk oplevert? Bij Green Food Lab hebben we een uitgebreid influencernetwerk waar we regelmatig mee samenwerken. We delen dus graag onze do’s en don’ts met je!   

Authentieke match 

First things first, met welke influencers werk je samen? Hierbij is het belangrijk dat je iemand selecteert die bij jouw merk en product past. Voor jouw merk maken we dus selectiecriteria die bij jou passen en aansluiten bij jouw brand persona. Dit gaat verder dan demografische kenmerken. Ben je een koffiemerk, dan drinkt jouw doelgroep niet alleen maar de hele dag koffie. We gaan dus niet op zoek naar iemand die barista is, maar naar iemand die het totaalpakket van jouw merkwaarden het beste uitstraalt. Natuurlijk moet iemand wel van koffie houden, maar we kijken dus absoluut naar het bredere plaatje. Vindt de influencer dezelfde waarden als jouw merk belangrijk?  

Geloofwaardige content 

Als je tot in detail controle wilt houden wat voor content er over jouw merk verschijnt, dan moet je niet met influencers samenwerken, maar spots inkopen. Je werkt immers met influencers samen, omdat deze influencer bij je past en je wilt dat diegene er zijn eigen draai aan geeft. Een influencer weet zelf het beste wat goed werkt en aansluit bij zijn volgers! Geef dus wel kaders, maar houd het niet te strak. Zo blijft de content en daarmee de match geloofwaardig. 

Hier kan je overigens bij je selectie ook al rekening mee houden. Wil je dat een influencer receptencontent voor je maakt? Dan moet diegene dat al gewend zijn te doen voor de samenwerking. Als dat niet zo is, dan kan je dit wel van een influencers verwachten, maar dan kan je ervanuit gaan dat dat niet hetgene is waarvoor volgers deze influencer volgen en dat de content dus niet aansluit.  

Complex duurzaamheidsverhaal samen vertellen 

Soms gaan influencers en duurzaamheidscontent niet goed samen. Als het verhaal niet goed wordt uitgelegd, het eigenlijk niet past bij de influencer, of het sluit niet aan bij de content die volgers willen zien, dan heb je kans op negatieve comments. Eigenlijk is dat dus al voor een ontzettend groot gedeelte te ondervangen door een authentieke match te maken en samen met een influencer de juiste, geloofwaardige content af te stemmen. Zeker bij een wat spannender duurzaamheidsverhaal is het belangrijk om hier nog meer aandacht aan te besteden. Trek hierin op als een team. Leg jouw verhaal uit aan een influencer, zodat een influencer het zelf ook kan uitleggen. Wees transparant naar een influencer en durf eerlijke antwoorden te geven. Mochten er dan toch negatieve comments komen, dan geef je de influencer de tools om hier goed mee om te gaan.  

We hopen dat je hiermee geïnspireerd bent om zelf met influencers aan de slag te gaan. Wil je hier liever eerst over sparren, of kan je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Neem contact met ons op, we helpen je graag!