Hoe voorkom ik als bedrijf in de foodsector greenwashing?

nov 2023

Het begrip ‘greenwashing’, waarin consumenten misleid worden doordat bedrijven zich groener voordoen dan ze zijn, kennen we al een tijdje. Niet alleen ethisch gezien niet juist, maar het kan je ook een negatieve reputatie opleveren en een sommatie van de Reclame Code Commissie. Bovendien heeft de Europese Commissie nieuwe regels voorgesteld om greenwashing tegen te gaan in de Green Claims Directive. Hoewel hier nog veel onzeker is, geeft dit wel aan dat de kans zich nu meer dan ooit voordoet om in volle transparantie en onderbouwing duidelijkheid te bieden aan je diverse stakeholders, inclusief consument. Hoe doe je dat? 

De formule 

Greenwashing voorkomen valt of staat bij de juiste uitvoering van een communicatieprogramma, waarin je transparant bent en duidelijk communiceert. Echter, boven elke duurzaamheidscampagne hangt een overzichtelijke formule die iedere marketeer en communicatie-professional in zijn achterhoofd moet hebben: visie + gedrag + communicatie.  

Geen groen sausje 

Het begint bij de bedrijfsvisie, waar duurzaamheid een kernonderdeel van is. Waar bedrijven er vijf jaar geleden misschien nog mee wegkwamen door over hun producten of diensten een ‘groen sausje’ heen te gieten, is dat nu niet meer het geval. Gezien de impact die klimaatverandering, sociale veranderingen en wetgeving hebben op je bedrijf, moet je duurzaamheid een onlosmakelijk onderdeel maken van je bedrijfsstrategie en er voortdurend op bijsturen. Anders heb je over een aantal jaar misschien geen bestaansrecht meer. Kortom: een goede duurzaamheidsstrategie is verweven met de missie van het bedrijf en een visie over hoe daar te komen, óók als het DNA van jouw bedrijf niet van nature groen is. 

Practice what you preach 

Bedrijven in de foodsector hebben een gigantische verantwoordelijkheid. Maar liefst 33% van de wereldwijde uitstoot wordt veroorzaakt door ons voedselsysteem. Dat is bijna gelijk aan de impact van de fossiele industrie! De helft (50%) van het beschikbare landgebruik wordt ingezet voor agri, en maar liefst 80% van het huidige biodiversiteitsverlies is veroorzaakt door wat wij nu eten. Een visie en doelstellingen alleen zijn dus niet genoeg. Practice what you preach. Je moet meten, zo veel mogelijk reduceren en waar nodig compenseren. Doe je dat niet, maar communiceer je er wel over, dan maak je je simpelweg schuldig aan greenwashing. En dat was nou net waar we ver weg van wilden blijven.  

Transparante communicatie 

Als bedrijf in transitie naar groen, wordt er van je verwacht een multi-stakeholder benadering toe te passen, kritiek te verzamelen, naar andere sectoren te kijken en nieuwe initiatieven te starten die ook strategisch van belang zijn. Medewerkers, maar ook kritische stakeholders. Ook als je het in jouw ogen nog niet goed genoeg doet, is het belangrijk om hier gesprekken over aan te gaan. Zo kan je nog beter zien waar je je duurzaamheidsbeleid op moet focussen, en ook waar de grootste verandering te behalen valt. Door de mensen in en rondom je organisatie te betrekken, laat je hen je helpen om jou beter te maken. Ten slotte moet er over je duurzaamheidsbeleid, doelstellingen en acties voortdurende gecommuniceerd worden. Wees transparant en houd de wereld op de hoogte van waar je staat!  

Do the right thing 

Waar gaat het mis bij greenwashing? Bij greenwashing zijn er wel grote ambities, is er een visie en een wens van een bedrijf om duurzaam te zijn, maar sluit het gedrag hier niet bij aan. Het gedrag is niet meetbaar gemaakt, goed vergeleken, in volledigheid weergegeven en transparant over gecommuniceerd. Meer woorden, dan daden dus. Dus, om greenwashing te voorkomen, moet je echt je huiswerk gedaan hebben en zorgen dat het tot op de komma klopt. Een eerste stap hierin is de formule visie + gedrag + communicatie in je achterhoofd houden.  

Wil je meer leren over de do’s en don’ts van duurzaamheidscommunicatie? Laat dan hieronder je gegevens achter en lees ons whitepaper!