De CSRD-wetgeving. Wat is het en is het voor mijn bedrijf van toepassing?

jan 2024

Food en duurzaamheid zij inherent aan elkaar verbonden. Maar liefst 33% van de wereldwijde uitstoot wordt veroorzaakt door ons voedselsysteem. Voor bedrijven in de voedingsindustrie is het dus ontzettend belangrijk om het duurzaamheidslandschap goed in de gaten te houden. Deze is namelijk snel in verandering! Er is wetgeving aangenomen die bedrijven ertoe aanzet om snel te verduurzamen zodat we de gezamenlijke Europese doelstelling om klimaatneutraal te worden, kunnen behalen. In dit artikel geven we een introductie over de CSRD-wetgeving en leggen we uit voor welke bedrijven deze van toepassing is. 

Wat betekent CSRD? 

CSRD staat voor Corporate Sustainable Reporting Directive en is de nieuwe wetgeving die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsactiviteiten-en doelstellingen. Dit moet op een eenduidige manier gebeuren, en daarom zijn er rapportage-standaarden geformuleerd, die de ESRS (European Sustainability Reporting Standards) worden genoemd.  

Wie moet hiermee aan de slag? 

De CSRD is op beursgenoteerde bedrijven van toepassing, zij moeten hier per 2025 over rapporteren (over 2024), en voor ‘grote’ bedrijven, zij moeten hier per 2026 over rapporteren (over 2025). Bedrijven worden als groot gezien volgens de richtlijnen: meer dan 25 miljoen activa, totale omzet van meer dan 50 miljoen en meer dan 250 werknemers. Als je aan minimaal 2 van de 3 van deze kenmerken voldoet, dan word je als groot bedrijf gezien en ben je dus verplicht om per 2026 via de CSRD te gaan rapporteren. Om volledig te zijn, is er ten slotte nog een kleine club beursgenoteerde MKB-bedrijven die per 2027 moeten gaan rapporteren. Dit zijn alle bedrijven die direct door de nieuwe wetgeving worden geraakt en dus aan de slag moeten. 

Rapporteren over scope 3 

Echter, de kans is groot dat als je dit leest, je niet in deze groep valt. Betekent dit dan dat je wetgeving naast je neer kunt leggen? Nee, ook jij moet met de CSRD-wetgeving aan de slag. Maar niet getreurd: dit is goed nieuws! Omdat het een manier is om je te onderscheiden van je concurrentie. CSRD-plichtige bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om verder te kijken dan hun eigen bedrijf, en in hun rapportage ook verantwoordelijkheid af te leggen voor de gehele keten. Dit wordt de zogenaamde ‘scope 3’ impact genoemd.  

Ketenverantwoordelijkheid 

Deze ketenverantwoordelijkheid betekent dat ze bij jou data zullen opvragen. Het is daarom belangrijk dat ook jij zorgt dat je hier klaar voor bent. Tegelijkertijd heeft het ook een ander effect: omdat CSRD-plichtige bedrijven een verantwoordelijkheid moeten afleggen over de gehele keten, gaat bij de selectie van leveranciers dit een rol spelen. Niet meer alleen zal er worden gelet op de geleverde prijs en kwaliteit, als een leverancier kan helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, dan wordt dat steeds vaker meegenomen. Door als leverancier dit op orde te hebben, heb je dus een streepje voor! 

Pak deze kans! 

Laat dus deze kans niet liggen. Neem de tijd om de basis op orde te krijgen, door een duurzaamheidsbeleid te formuleren, te meten, te reduceren en waar nodig: te compenseren. Maar zorg er vooral ook voor dat je hierover gaat communiceren. Begin hier niet pas mee als je voor je gevoel je doelstellingen behaald hebt. Ook de weg ernaartoe is het communiceren waard, want juist door deze transparantie profileer je je als koploper.  

Wil je meer weten over de valkuilen van duurzaamheidscommunicatie, hoe je deze vermijdt en je je op duurzaamheid profileert? Laat dan hieronder je gegevens achter en download ons whitepaper! 

[Dit artikel is eerder gepubliceerd op Marketingtribune.nl]