3 Tips voor de marketing en communicatie van jouw foodmerk

feb 2024

Zoveel mensen, zoveel meningen. En dat geldt zeker voor wat er op ons bord ligt. Als communicatie-professional of marketeer in de foodsector, heb je dus de schone taak om je in dit gesprek te mengen. Hoe doe je dit op een effectieve manier? Hoe profileer je je merk in deze discussie? Wij hebben drie tips voor je om in het achterhoofd te houden voor de marketing en communicatie van jouw foodmerk! 

1. Eten is persoonlijkheid 

Ja, dat klinkt misschien heel zwaar, maar vergis je niet. Hoe je je kleedt, wat je doet in je vrije tijd, op welke partij je stemt zijn allemaal manieren om je persoonlijkheid te laten zien, maar wat je eet is er zeker ook een van! Niet voor niks is de ‘havermelkelite’ een bekend fenomeen, en is er minstens een zo grote groep die zich daar dan weer tegen af zet. Belangrijk om niet te onderschatten en zelfs op in te zetten, bij je nieuwe product drop 

2. Eten is vrije keuze 

‘Dat bepaal ik zelf wel’. Toen we in 2018 voor het eerst de Nationale Week Zonder Vlees introduceerden in Nederland, hadden we nog niet kunnen bevroeden wat dat allemaal teweeg zou brengen. In positieve zin: miljoenen Nederlanders doen inmiddels mee en zo we hebben het eetpatroon van Nederland blijvend plantaardiger gemaakt; maar ook in negatieve zin: door de ontelbare verbeten reacties die we kregen. Hoe durfden we immers iemand zijn karbonaatje af te nemen! Dus is je nieuwe product een stukje duurzamer dan de voorganger? Top! Zeker over vertellen, maar vermijd het bekende ‘vingertje wijzen’ naar wat iemand op zijn bord heeft liggen.  

3. Eten is lekker 

Hoe duurzaam, verantwoord en gezond jouw nieuwe product ook is, en aan hoeveel vinkjes het ook voldoet: vergeet vooral niet dat voor veel mensen eten op de eerste plaats lekker moet zijn. Eten biedt troost na een zware dag. Eten is plezier met vrienden en familie. Dus vergeet dat vooral niet te vertellen! Is je product heel spannend en nieuw, besteed dan ook vooral aandacht aan hoe mensen het thuis net zo lekker krijgen als jij het hebt bedoeld. Want anders kan je gegarandeerd zijn dat het de eerste keer mislukt en voorkom je die herhaalaankoop. Proeven is geloven! 

Wil je meer weten over de valkuilen van duurzaamheidscommunicatie, hoe je deze vermijdt en je je op duurzaamheid profileert? Laat dan hieronder je gegevens achter en download ons whitepaper! 

Kickstart je duurzaamheidsbeleid in één dag. Met ons innovatieve kickstartprogramma leer je alles over CSRD, en kan je in één dag van start met je ESG-proof duurzaamheidsstrategie en communicatie. Iets voor jou? Bekijk dan hier meer informatie!

[Dit artikel is eerder gepubliceerd op Marketingtribune.nl]